Filmtips - Mina favoriter i olika sorters genre.

Mina kanske absoluta faorit filmer i olika sorters genre =)

Skräck

A nightmare on elm street

Bara för att den är genomtänkt. (jag vet att det finns äldre versoner)

Handling:
Dean Russell  råkar somna medan han är på Springwood Cafe tillsammans med sin flickvän, Kris Fowles. I drömmen möter han en man täckt i brännsår bärandes en röd-grön tröja och en klo på ena handen. Den brännskadade mannen skär halsen av Dean i drömmen, men i verkligheten ser det ut som att Dean skär halsen av sig själv, för Kris och servitrisen Nancy Holbrook som ser på. Vid Deans begravning hittar Kris ett fotografi av henne och Dean som barn, trots att hon inte kan minnas att de känt varandra innan high school. Kris börjar även hon att drömma om den brännskadade mannen och vägrar att somna i rädsla för att bli dödar i sina drömmar. Jesse Braun, Kris ex-pojkvän, kommer hem till henne för att hålla henne sällskap medan hon sover, men Kris möter den brannskadade mannen i sina drömmar och blir mördad. Täckt i blod, springer Jesse hem till Nancy för att försöka förklara vad som hände och får reda på att Nancy också drömt om samma man. Mannens namn är Freddy Kreuger.

Romantisk komedi


50 first dates
Jag antar att den passar in i denna kategori. (jag vet att den var med förra veckan)

Handling:
Filmen handlar om Henry, en kvinnokarl som lever på Hawaii och lever sitt liv genom att träffa kvinnor som är där på semester. Kvinnorna kommer och går ända tills den dagen Henry träffar Lucy, en vacker kvinna som han har en underbar date med. De skils åt med löftet om att träffas på samma restaurang och äta frukost nästa morgon. Allt verkar perfekt ända tills de möts på morgonen och det visar sig att Lucy inte har någon aning om vem han är eller något som hänt den senaste tiden för den delen. Det visar sig att Lucy lider av störningar i korttidsminnet efter en bilolycka för en tid sen. Men Henry är så tagen av henne att han beslutar sig för att försöka vinna hennes kärlek på nytt varje dag.
Drama/sorgligt

Edward scissorhands

Den sorgligaste filmen jag har sett, bukar undvika sånna filmer för jag gillar inte att flenna :$ Men den är asbra!

Handling:

I ett stort grått slott bor en gammal uppfinnare som har lyckats bygga en man, Edward. Men han hinner aldrig ge Edward ett par riktiga händer förrän han dör av en hjärtattack. Istället får Edward behålla de saxar som ersatt händerna i väntan på ett par riktiga. Där lever Edward nu helt ensam i det gamla slottet. Men en dag beger sig Peg upp till slottet för att sälja kosmetika, och där får hon syn på Edward. Hon tar då hem honom till sitt hus i Pastellstaden. Där har han det bra, han klipper buskar, hår på människor och hundar och gör isskulpturer. Men en dag så har Pegs dotters pojkvän lurat med honom på ett rån hos sina föräldrar. När polisen dyker upp lyckas alla inblandade förutom Edward hinna undan. Efter detta vänder sig alla i Pastellstaden emot honom för de tror att han är farlig.


Tecknad:

Lejonkungen
Självklart, vad annars? Bäst i hela vida världen ;)
Jag antar att alla har sett den...


Komedi
Har så jäkla dålig humor. Har ni några bra tips? Kommentera :)



Artistfilm:

Walk The Line
Guuud, jag vet att jag tjatar om den här men jag älskar den verkligen!

Handling:
Filmen handlar om countrylegenden Johnny Cash's liv från barndomen till slutet på 1960-talet, där hans kärlekshistoria med June Carter är ett stående inslag. Många av Johnny Cash's låtar är med i filmen, och även Jerry Lee Lewis, Elvis Presley, Carl Perkins och Roy Orbison har fått rollfigurer och låtar.



Jag vet att jag redan skrivit om alla dessa filmer men nu vet ni mina favoriter iaf ;)

Frallan

Comments

Comment here:

Name:
Remember me

E-mail: (won't be published)

URL/Blogaddress:

Comment:

Trackback